zaterdag 8 januari 2011

Magische Tips Voor Een Heerlijk Verwenmoment Thuis

Wat ZALIG voelt het toch om verwend te worden!

Weet je nog die keer toen jouw geliefde je voeten masseerde? Of toen je na een lastige dag in jouw zalig warme badje gleed? Of bij jouw laatste kapbeurt, die gouden handen van jouw kapper dansend op je hoofdhuid?
Verwenmomenten zijn die kleine dingen waardoor we helemaal *ontspannen*. Het zijn die eenvoudige gebaren waardoor we de buitenwereld achter ons laten en ons helemaal overgeven aan schaamteloos *genieten*.
Verwenmomenten zijn FANTASTISCH.
Verwenmomenten maken ons gelukkig en blij, ze genezen ons van stress en laten ons heerlijk ontspannen.
Verwenmomenten sterken ons tegen het Leven en zoveel moeilijke situaties.
Verwenmomenten kunnen we ZELF creëren: ze kosten niets, ze hoeven niet lang te duren en we kunnen er nog uren van nagenieten.
Geef toe, een uurtje tijd voor jezelf heb je nu toch wel verdiend!
Geniet van dit magisch verwenmoment – hieronder volgt wat inspiratie.
Een Klein Momentje Voorbereiding
Jezelf verwennen is een kwestie van overgave. Overgave aan het niets doen, aan het *genieten* van het niets doen.
Daarvoor moeten we alle ‘iets doens’ uit de weg ruimen.
Concreet:
Kies jouw relaxatieruimte. Waar breng ik mijn zalig verwenmoment door? De woonkamer? De slaapkamer? Ruim een kwartiertje op, zet theelichtjes en wierook klaar en richt jouw zalige relaxruimte in: kies je lievelingsboek, een zacht dekentje, een lekker zittend kussen. Leg wat rustige muziek op. Zorg dat je prettig geïnstalleerd bent (en niet hoeft te kijken op een omver gevallen hoopje reclamefolders). Zet een kan thee klaar waar je dol op bent.
Klaar?
Begin Met Een bad Of Douche
Was spanningen van je af. Hernieuw jezelf met een uitgebreide badkamersessie.
Verzorg je haren, huid en nagels. Masseer zelf je voeten en benen, je armen, je nek en schouders. Geniet van heerlijke geurende shampoo en scheer jezelf glad. Gebruik crèmes die je anders niet gebruikt en maak tijd om je nadien te verwennen met een frisse bodylotion.
Misschien heb je wel zin om je nagels te lakken of om je op te maken, Just For Fun J.
Voel hoe licht en ontspannen je bent wanneer je de badkamerdeur achter je dicht trekt.
Stretch – Maak Je Spieren Los
Volgens Yogi’s zijn stramme spieren niets anders dan opgehoopte stress. Door onze spieren los te maken, laten we de stress vrij en kan onze energie opnieuw moeiteloos stromen.
Draag loszittende kleren en doe je BH af (dit geldt voor de rest van de avond trouwens, Freedom!)
Voor inspiratie bekijk deze link Yoga For Beginners op YouTube:
Leg Je Benen Hoog Terwijl Je Geniet Van Het Niets Doen
Na het stretchen is het tijd om heerlijk niets te doen.
In de relaxruimte kan je genieten van muziek, van zalig geurende wierook of van het prachtige boek Eten, Bidden, Beminnen van Elizabeth George.
Niets doen betekent hier ‘niets praktisch doen’. Wij vrouwen zouden dit moment gebruiken om kousen op te plooien (creatief zijn we wel). Denk aan jezelf, laat dit moment *jouw* moment zijn en doe iets waar jij van houdt.
Geniet van de rust en de stilte waarmee je jezelf verwent. Er zijn geen regels, alleen jouw goed gevoel.
Geniet Van Stilte
Stilte is een prachtige manier om onszelf beter te leren kennen. Stilte is zitten en niets doen. Blijven zitten, wat dan ook. Als ik stilte trotseer, concentreer ik me op geluiden. Door geconcentreerd te luisteren blijf ik helemaal in het moment – ik bouw een gat in mijn gedachtenstroom en voed mezelf met een hoop positieve energie. Dit is mijn manier.
Misschien ben jij beter met je ogen, dan kan je naar het vlammetje van een theelichtje kijken.
Met elk van je zintuigen kan je deze stiltemomenten uitdiepen. Neem jezelf een bepaalde tijd voor, bijvoorbeeld tien minuten en ga zitten. Enjoy. 
Eet Een Gezonde, Lichte Maaltijd
Geniet van een maaltijd van verse groenten. Maak voor jezelf deze heerlijke Upma klaar.
Hou Een Blanco Vel Papier Dicht Bij Je
Meestal zijn het momenten waarop we even op adem komen waarop ‘ingevingen’ ons overvallen. Van ‘Ik vergat mijn moeder terug te bellen’ tot ‘morgen moet ik olijfolie kopen’. Als we deze ingevingen negeren gaan ze vaak op ons wegen. Ze van ons afschrijven is een goede manier om deze gedachtenmolen te stoppen.
Noteer Je Gedachten En Gevoelens Zwart Op Wit
‘Ik voel me de laatste dagen nogal prikkelbaar, maar ik weet niet hoe het komt.’
‘Ik weet niet goed hoe ik moet omgaan met mijn zieke tante.’
‘Ik ben mijn job zo beu, wat moet ik doen?’
Zelf zijn we onze beste raadgever. Door onze gedachten neer te schrijven, geven we onszelf de *ruimte* het antwoord vanuit ons hart te voelen. Plots weten we wat ons te doen staat – zonder ons ziek te denken. Probeer maar.
Draag Je Comfi-kleren
Niets is zaliger dan rondlopen in zachte, warme kleren. Op onze kousenvoetjes, zonder knellende BH en ons haar in een losse staart.
 Chant Mantra’s Mee
Ontdek deze fijne manier om tot rust te komen. Mantra CD's vind je in de bib of via deze link op YouTube (zoek op 'mantra with lyrics').
 Geef Vorm Aan Je Leven
Wanneer je ontspannen bent, sta je in beter contact met je hart. Je hoort beter wat je écht wilt, hoe je je leven wilt leven. Misschien is dit het moment om jouw droomleven te omlijnen. 
Vraag jezelf: Hoe wil ik dat mijn leven eruit ziet?
Zie jezelf tegen een witte achtergrond. Laat je hart de ruimte vullen. Vertrouw erop dat de antwoorden komen. Stel de vraag en laat ze even bezinken. Als je die avond op het toilet zet, hoor je plots de antwoorden.
'Ik wil bruisen van energie.'
'Ik wil een betere band met mijn familie aan moeders kant.'
'Ik wil mijn talent gebruiken om mensen zich goed te laten voelen.'

Gebruik deze inspiratie om jouw verwenmoment Fantastisch te maken. Doe jouw eigen ding, personaliseer en GENIET!
Inspireer zelf anderen en deel jouw ervaringen op deze blog!

© 2011 Natasha Rose. All Rights Reserved.

1 opmerking:

  1. Wil je nog meer inspiratie dan raad ik je het heerlijke boekje aan van Jane Scrivner - JEZELF TOTAAL ONTGIFTEN. Jane geeft je leuke ideeën voor zowel mentale als lichamelijke ontgifting en verwennerij. Doen!

    BeantwoordenVerwijderen