woensdag 12 januari 2011

Wonderbaarlijk Lekkere Upma


Wat als je een gemakkelijk, snel en HEERLIJK recept zou krijgen waar je elke dag eindeloos mee kan variëren?
Een recept dat je zoveel energie geeft waardoor je ’s avonds nog zin hebt om lekker dicht tegen je geliefde aan te nestelen?
Een recept dat jouw zo blij maakt omdat je maar 1 pan gebruikt hebt?
Je zou in de wolken zijn!
IK zou in de wolken zijn.
En dat was ik ook – zo’n twee jaar geleden.
Ik zat aan tafel met mijn lieve moeder, in de gezellige relaxruimte van Ayuryoga, het Instituut van mijn vriendin en ayurvedisch therapeute Aurelie (www.ayuryoga.be).
Voor me stond een witte schotel tot aan de rand gevuld met heerlijk geurende, kleurrijke groentjes. De warmte van de schotel blies een speels sliertje witte rook omhoog en mijn mama’s ogen glunderden aan de overkant.
De eerste hap was onbeschrijflijk, zoveel smaken en texturen, gestreeld door het aroma van zoveel hartverwarmende kruiden.
Wat kan ik zeggen?
Ik was verliefd!
Verliefd op het supergevoel dat ik leerde kennen. Eten kreeg een nieuwe dimensie. Deze schotel gaf me zoveel energie, zoveel FeelGood dat het leek alsof ik de wereld aankon.  
En sinds die eerste keer, bijna twee jaar geleden, maak ik wekelijks Upma klaar. Nog elke keer voel ik dezelfde kracht, dezelfde overweldigende energie die me de rest van de dag in topvorm houdt.
Denk nu eens aan jouw koelkast: welke groentjes heb je liggen?
Heb je een diepe pan?
Heb je wat couscous?
Dan kan je vanavond nog GENIETEN!
Probeer deze heerlijke Upma en verras jezelf!

Upma (voor 2 personen)

Ingrediënten
300 gr gemende groenten (naar keuze!)
2 middelgrote tomaten
30 gr rozijnen
150 gr couscous
Kruiden naar keuze: komijn, kurkuma, fenegriek, zout, zwarte peper, mosterdzaad
Een halve Spaanse peper, fijngehakt (of eventueel cayennepeper)
1 laurierblaadje of 2 kerrieblaadjes
1 eetlepel citroensap
1 eetlepel verse geraspte gember (of eventueel gemberpoeder)
Ghee (geklaarde boter) of andere (gezonde) vetstof


Zo ga je te werk:
1. Snijd de groentjes, kies voor iets kleinere stukken
2. Verhit ghee (of olie) in een grote, diepe pan. Bak op hoog vuur 1 eetlepel komijn, een mespunt mosterdzaad, het laurierblad of de kerrieblaadjes, de gember en de Spaanse peper.
3. Voeg na 35 seconden een mespunt kurkuma en een snuifje fenegriek aan toe
4. Voeg dan de groenten toe (behalve de tomaten!) en roer om tot ze goed ‘ingekruid’ zijn. Overgiet dan met warm water, tot de groenten half onder water staan.
5. Zet een deksel op de pan, draai het vuur lager en laat alles een twintigtal minuutjes gaar koken.
6. Wanneer de groenten bijna gaar zijn, voeg er de couscous aan toe. Voeg eventueel nog wat extra water toe zodat het niet aanbakt. Roer af en toe om.
7. Voeg na vijf minuten de rozijnen toe en de partjes tomaat. Overgiet met het citroensap. Kruid met zwarte peper en zout. Roer om en …
Klaar!
Bon Appétit!
PS -- Dit recept kan je terugvinden in ‘Vedische Kookkunst – de heerlijkste gerechten uit de Indiaas-vegetarische keuken’ van Adiraja Dasa. Een echte aanrader voor wie kiest voor gezond!


© 2011 Natasha Rose. All Rights Reserved.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten