woensdag 12 januari 2011

Naar Een Heerlijk Rommelvrij Huis


Wanneer was de laatste keer dat jij je kasten bent ingedoken?
Een jaar geleden moest ik verhuizen. Een jaar geleden kreeg ik zowat iets aan mijn hart.
Want –
Ik besefte het niet, maar wat een rommel had ik verzameld!
Inpakken werd een ware uitputtingsslag en ik wist dat ik dit NOOIT meer wou meemaken.
Dit was ongeveer wat ik bij die eerste plank dacht:
Waarom bewaar ik die oude schoolboeken?
Wat doen die ongebruikte, ouderwetse fotokaders hier?
Waarom heb ik die (veel te grote) televisiedoos gehouden (en niet de TV?)
Herkenbaar?
Als we eerlijk zijn met onszelf hebben we veel te veel. Uit angst om ze ooit nog nodig te hebben, houden we die spullen bij. Maar de kans dat we ze nog nodig hebben, en dat we ze op dat moment nog vinden, of het ons zelfs herinneren dat we ze hebben, is klein.
We zijn er *nu* niets mee, dus we kunnen er beter iemand anders wel mee plezieren.
Toch?
Ik herinner me goed mijn laatste bezoek aan Ikea. Het was september, een warme dag. Mijn vriendin Elise en ik liepen een tijdlang gezellig keuvelend door opgezette keukens, woonkamers en slaapkamers, genietend van de sfeer en van de vele kleurrijke gadgets. Na anderhalf uur pauzeerden we voor een lekkere thee en een zoet appelgebakje terwijl we jonge ouders bewonderden die met één oog op hun kinderen een sterke koffie dronken.
Waarom geeft Ikea ons zo'n goed gevoel?
Er is sfeer.
Een sfeer gecreëerd door *eenvoud*.
En die eenvoud kunnen ook wij in ons leven brengen.
Schuif per schuif, kast per kast.
Begin nu met één la.
Haal de volledige inhoud eruit. Bekijk alles zorgvuldig. Wat gebruik je actief? Wat gebruik je dagelijks of wekelijks? Stel jezelf bij elk ‘gadget’ de vraag of ze je leven verruimt of aangenamer maakt. Volg je gevoel bij het sorteren: wat een glimlach op je gezicht tovert, hou je. De rest gaat weg.
En niet zomaar ‘weg’: maak mensen blij. Schenk ze aan nichtjes of aan ‘Charity’.
Je zal je BETER voelen dan ooit!
Klaarheid in je huis brengt klaarheid in je geest. Geloof mij niet, maar probeer het gewoon, en voel het zelf.
Heb je genoten van dit artikel? Maak jouw vriendinnen blij en email dit artikel door op onderstaande button te klikken. Geniet van het opruimen!
 
© 2011 Natasha Rose. All Rights Reserved.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten